Hjælpemidler, forbrugsgoder og boligændring
Hvis du har en varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, kan du søge om støtte til hjælpemidler, køb af forbrugsgoder eller boligændringer. Når du søger om at få bevilget et hjælpemiddel, skal du konsultere egen læge og siden kommunens visitationsteam. Formålet med bevillingen er, at du bliver selvhjulpen og kan få så normal en tilværelse som muligt.
Et hjælpemiddel afhjælper en varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, og bevilges med den fulde udgift. Hjælpemidlet skal leveres tilbage efter endt brug. På genbrugshjælpemiddelområdet, har Samsø Kommune et samarbejde med Odder Kommune.
Et forbrugsgode er et hjælpemiddel, der ikke udelukkende er fremstillet til borgere med varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne. Der kan ikke ydes hjælp til forbrugsgoder, der normalt indgår i sædvanligt indbo. Forbrugsgoder kan kun bevilges, hvis de koster over 500 kroner, og der ydes kun støtte til maksimum 50 procent af købsprisen.
En boligændring er en ændring af din bolig, som skønnes at gøre den bedre egnet som opholdssted. Dette kan blandt andet være fjernelse af dørtrin og lignende.
Har du spørgsmål til ovenstående, kan du kontakte visitationsteamet i Samsø Kommune på telefon 87 92 24 15 eller 87 92 24 16 på hverdage mellem 8.00-9.00.
Klik her for at finde oplysninger om hjælpemidler på Hjælpemiddelbasen.
Ansøgningsskemaer
Om reparation og vedligehold af dit hjælpemiddel
Vi reparerer dit hjælpemiddel, hvis det går i stykker. Vedligeholdelsen står du selv for.
Du skal selv vedligeholde dit hjælpemiddel. Du skal for eksempel selv sørge for rengøring, opladning, smøring og lapning.
Vi reparerer dit hjælpemiddel, hvis det går i stykker. Vedligeholdelsen står du selv for.
Du kan få repareret de hjælpemidler, som kommunen har udlånt til dig. Hvis du selv har købt hjælpemidlet, skal du selv sørge for reparationen, og du betaler selv for den
Hvis dit hjælpemiddel går i stykker, kan du alle hverdage kontakte visitationen ml. 8-9 på telefon 87 92 24 15 eller 87 92 24 16.
Der kan være ventetid på at få besøg af en medarbejder, men vi bestræber os på at tilse dit hjælpemiddel inden for 7 hverdage.
Nogle gange virker dit hjælpemiddel ikke på grund af en simpel fejl, som du selv kan løse. Tjek først, om en af disse typiske fejl er årsag til, at dit hjælpemiddel ikke virker:
- Er batteriet til el-scooteren/cyklen ladet op?
- Er liften sat til opladning?
Hvis dit hjælpemiddel ikke længere passer til dig, skal du kontakte visitationen, der har bevilget hjælpemidlet.
Du kan alle hverdage kontakte visitationen ml. 8-9 på telefon 87 92 24 15 eller 87 92 24 16.
Der kan være ventetid på at få besøg af en medarbejder, men vi bestræber os på at tilse dit hjælpemiddel inden for 7 hverdage.
Går dit hjælpemiddel i stykker udenfor kommunens åbningstid, weekender og helligdage, skal du vente til næstkommende hverdag.
Det kun i akutte situationer du kan få hjælp uden for åbningstid. Her skal du kontakte egen læge eller vagtlægen, der kan henvise dig til hjemmesygeplejen – de vil sammen med dig vurdere om der kan være en helbredsmæssig risiko ved, at hjælpemidlet ikke bliver akut reparation og evt. etablere en midlertidig løsning ind til du igen kan få dit hjælpemiddel repareret.