Udvalget har til opgave at understøtte Samsø Kommune i drift af Samsø Rederi.
Kommunalbestyrelsen besluttede i 2013 at oprette et kommunalt rederi og nedsatte i kølvandet herpå et Færgeudvalg, der har til opgave at understøtte kommunens opbygning og drift af et kommunalt rederi.
Udvalget er nedsat som et såkaldt §17.4-udvalg. Det betyder, at der blandt udvalgets medlemmer kan indgå personer, der ikke er medlemmer af kommunalbestyrelsen – og dermed eksterne personer, der eksempelvis har særligt kendskab til og erfaring med færgebetjening/rederidrift.
- Marcel Meijer, borgmester i Samsø Kommune
Borgmesteren er født medlem af udvalget og fungerer som formand
- Michael Kristensen
Udpeget af kommunalbestyrelsen
- Peter Askjær
Udpeget af kommunalbestyrelsen
- Gitte Caroline Palm Lundorf
Ekstern konsulent med erfaring fra rederi og færgedrift
- Flemming Skov
Ekstern konsulent med erfaring fra rederi og færgedrift
Derudover deltager kommunaldirektøren i møderne som observatør.
Fredag den 27.09.19
Fredag den 21.06.19
Mandag den 8.04.19
Torsdag den 10.01.19
Tirsdag den 13.11.18
Fredag den 28.09.18
Torsdag den 17.05.18
Torsdag den 15.03.18
Torsdag den 14.12.17
Onsdag den 27.09.17
Torsdag den 8.05.17
- Referat
- Trafiktal
- Passagerundersøgelse
- Notat om eneret på ruten Aarhus-Samsø
- Skitse over inddækning af soldæk
Onsdag den 15.03.17
Tid og sted: Samsø Kommune klokken ca. 08:15
Deltagere:
Marcel Meijer, Carsten Bruun, Mette Kramer(afbud), Mogens Wehrs, Gitte Caroline Palm Lundorf, Carsten Kruse, Søren Stensgaard, Frederik B Pedersen (afbud), Lars Rieks, Flemming Skov og Peter S Jeppesen.
Åbne punkter
- Gennemgang og opfølgning af referat fra sidste møde
- Budget 2021
- Budgettet for næste år
Det overordnede budgetmateriale der er udleveret til Kommunal Bestyrelsen blev gennemgået. Det detaljerede driftsbudget vil blive gennemgået på næste møde.
Rederiet har sikret faste priser på 70 % af forbruget af LNG frem til september 2021, og ligeledes 70 % marine diesel 24 måneder frem. Hermed er en af de meget store omkostningsposter kendt, og risikoen for stigninger i priserne er stærkt reducerede.
Den fysiske levering af brændstof skal i EU udbud i løbet af efteråret, her vil der også blive indhentet tilbud om levering af Biogas og HVO diesel – aftalen skal løbe over 5 år med start 1.1 - 2021
- Fokusområde – grøn omstilling
Rederiet har indstillet til Kommunal Bestyrelsen, at der afsættes midler til at undersøge mulighederne for grøn omstilling for Isabella.
- Fokusområde – Øst ruten
Rederiet har anmodet Kommunal Bestyrelsen om at der afsættes midler til at undersøge Samsø Kommunes muligheder, for at overtage sejladsen mellem Kalundborg og Ballen.
- Trafiktal jun. – jul.
- Status med Corona – og et bud på resten af året
Juli bød på en meget stor vækst, og nye rekorder i overførsler af passagerer og personbiler. Tilbuddet med gratis passager og cykel har virkeligt kunne mærkes.
Bil kapaciteten blev på mange afgange reduceret fra 160 enheder til 145 enheder – dette for at kunne få plads til de mange cykler der skulle med til og fra Samsø.
Hvis august og september går som forventet – hvor tilbuddene stadig gælder, så vil det endelige resultat for 2020 ligge meget tæt på 2019 – på trods af det store fald, i den første periode af Corona krisen.
Trafiktal er vedlagt referatet.
- Praktisk håndtering af Corona ombord på Isabella
Rederiet føler de til enhver tid gældende retningslinjer fra myndighederne. Senest er der fra mandag den 17.8 indført krav om mundbind, for alle der færdes i passagerområderne. Langt de fleste kunder medbringer selv mundbind, men såfremt enkelte ikke har et sådant, vil rederiet udlevere mundbind ved rejsens start.
Der er stadig mulighed for at blive i bilerne under overfarten, omend der ikke må være for mange passagerer på vogndækket, da dette vil kunne besværliggøre en eventuel evakuering til passagerdækket, såfremt en nødsituation måtte opstå.
- Økonomi og budgetopfølgning maj. – jul.
- Eventuel justering til det forventede resultat for 2020 efter diverse sommerpakker og tilskud
Budgetrapportering var ikke fremsendt til mødet – punktet afventer næste møde
- Hurtigfærge Samsø til Århus
- Status på værft, konstruktion og levering samt rejsebetingelser til Guangzhou
- Prøvesejlads – rederi - Søfartsstyrelsen
- Levering og overtagelse
- Hjemtransport
- Status på værft, konstruktion og levering samt rejsebetingelser til Guangzhou
Som situationen er lige nu, så ser det ikke ud til, at der bliver mulighed for hverken Samsø Rederi eller Søfartsstyrelsen, til at rejse til Kina for at foretage de endelige godkendelser af færgen. Dette skyldes de meget få visa der er til rådighed, og kravet om op til 2 ugers karantæne.
Der er med udgangspunkt i dette, udarbejdet en alternativ plan for hvorledes færgen kan gennemgå de nødvendige test inden afskibning mod Danmark.
Rederi og byggetilsyn er enige om at der skal være dansk tilstedeværelse under disse test. Byggetilsynet søger i øjeblikket om de fornødne indrejsetilladelser, hvilket indebærer op til 2 ugers karantæne ved indrejse i Kina.
Hvis dette mod forventning ikke er muligt, så er der etableret kontakt til 3 danskere der bor i Kina, og som arbejder med byggetilsyn i den samme værftsgruppe som AFAI – hvor der vil kunne laves en aftale med en af dem.
Sideløbende samarbejdes der i Danmark med at få lavet et testprogram sammen med Søfartsstyrelsen, således at programmet udføres i Kina, med dansk deltagelse, og overvåges via direkte videolink fra DK, hvor Samsø Rederi og Søfartsstyrelsen kan følge med i hvad der foregår i real time. OSK Shiptech har udviklet et nyt video (Virtual Reallity) system der muliggør dette.
Planen er at disse test skal være færdige senest med udgangen af oktober måned, således at færgen kan afskibes senest den 1. december – med ankomst til DK omkring den 1. februar 2021.
- Godkendelsesprocedure og krav fra Søfartsstyrelsen
- Miljøgodkendelse – støj, bølger og rute
Der arbejdes på at få løst problemet med støjmålinger, hvor det var planen at disse skulle udføres i Kina af et af Søfartsstyrelsen godkendt dansk firma. Da dette ikke er muligt, arbejdes der med at få det fysiske forsøg udført at et lokalt firma, og data behandlet i Danmark.
- Havne
- Produktion og montering af Linkspan
Platforme til de 2 linkspan leveres i Aarhus i uge 36 og 37
- Forsyninger af Fuel, vand, grå vand og el
Container, tanke og pumper er bestilt og i produktion
- Anløb Aarhus – placering af link span og anløbsfaciliteter
Placering mm. er for længst aftalt. Afventer endelig møde med Aarhus Kommune for færdiggørelse af aftalen
- Anløb Sælvig – anlæg af dækmole og placering af link span og anløbsfaciliteter
Anlægget er færdigt - alle pæle til fastgørelse af Linkspan er monteret
- Indsættelse i drift
- Ny plan for 2020
Rederiet har udarbejdet en ny plan for drift start af Lilleøre. Forslag er sendt til Kommunal Bestyrelsen om drift start den 26. april – alternativt den 15. marts hvilket vil medføre en mer omkostning for driften i 2021 på ca. 1.2 million kr.
- Isabella
- Hængedæk
Uheldet med hængedækket skyldtes en rørsamling der sprang under betjening af hængedækket. Der er nu indkøbt reservedele til lager, således at der kan repareres meget hurtigt, hvis der sker et lignende uheld.
- Brand i Turbolader
Den opståede brand i maskinrummet skyldes formodentlig et havari på en turbolader, og antænding af smøreolie. Turboladeren, der blev serviceret i november 2019, er sendt til analyse hos producenten, dette for at sikre at de øvrige turboladere ikke også kan risikere et havari.
Hovedmotoren vil også blive chekket, for at se om stempler og topstykker er som de skal være.
Der skete omfattende skader på ledningsnettet over motoren – dog ikke være end at skibets drift ikke er påvirket, og der kan sejles på 3 maskiner når der er behov for det.
Udskiftningen af de skadede kabler vil dog påvirke driften, idet reparationsarbejdet kræver at alt strøm på færgen er koblet fra, når der skiftes kabler. Dette medfører at der aflyses en dobbelttur fredag, lørdag søndag i perioden 14. august til 20. september.
Uheldet er meldt til rederiets forsikringsselskab, og der vil naturligvis blive udarbejdet en endelig rapport om sagen
- Kondensator uheld
Den nye og bedre type kondensator er nu fuldt installeret i Isabella. Der er tale om en type der har en større holdbarhed, og er af bedre kvalitet end den type der sad i fra start.
Lysbue detektorer er ligeledes blevet installeret, tegningerne er godkendt - men den endelige godkendelse fra klassifikationsselskabet er endnu ikke på plads.
- Status på dokning januar 2020 – endelig opgørelse
- Trustere
Der er nu indgået en endelig aftale for reparation af den mest medtagne truster, der skulle sendes til reparation på fabrikken. I forhold til den første opgørelse, er omkostningen nu reduceret med ca. 32.000 euro – hvilket bringer det totale dokregnskab på i alt 760.000 kr. mere end oprindeligt budgetteret, men inklusiv reparationen af begge trustere der ender på ca. 1 mill. kr.
- Nye betalingsterminaler i havne og automater – nummerplade aflæsning
Efter en genforhandling med leverandøren, er prisen på systemet nu kommet i et niveau, hvor det er forsvarligt at implementere dette system i rederiets drive-in. Teknologien kendes fra Storebælt og flere parkeringshuse, hvor reservation og betaling er koblet til bilens nummerplade, hvorved ekspeditionstiden bliver markant forbedret. Systemet skal på sigt afløse bizz ordningen, der er mere besværlig og ligeledes dyr i drift.
Projektet forventes klar til opstart primo 2021.
Eventuelt
- Dato for næste møde
Næste møde er aftalt til fredag den 6. november klokken 08:15 på Samsø
Månedstal | |||||
---|---|---|---|---|---|
2020 | 2019 | 2018 | % ift. 2019 | % ift. 2018 | |
Antal passagerer | 117.921 | 83.652 | 81.669 | 41,0 | 44,4 |
Antal biler | 25.196 | 23.567 | 23.281 | 6,9 | 8,2 |
Antal lastbiler | 919 | 1.126 | 1.062 | -18,4 | -13,5 |
Antal busser | 14 | 18 | 25 | -22,2 | -44,0 |
Antal afgange | 420 | 436 | 434 | -3,7 | -3,2 |
Årstal | |||||
---|---|---|---|---|---|
2020 | 2019 | 2018 | % ift. 2019 | % ifht. 2018 | |
Antal passagere | 288.453 | 300.771 | 294.721 | -4,1 | -2,1 |
Antal biler | 97.025 | 107.565 | 103.674 | -9,8 | -6,4 |
Antal lastbiler | 5.610 | 5.428 | 5.434 | 3,4 | 3,2 |
Antal busser | 49 | 227 | 219 | -78,4 | -77,6 |
Antal afgange | 2.768 | 2.840 | 2.830 | -2,5 | -2,2 |
Bemærkninger: Den gennemsnitlige overfartstid på PRINSESSE ISABELLAS var 57 minutter og 14 sekunder.
Udfordringer med hydraulik d. 12. juli og brand i turbolader d. 15. juli. 6 aflyste afgange.
Fremgangen i antal passagerer skyldes Sommerpakken med 30.000 gratis gående og 20.000 gratis cyklister.
I juli 2019 var der 16.530 gående og 4.629 cyklister.
Faldet i antal lastbiler skyldes den aflyste Samsø Festival.
Trafiktal for Sælvig - Hou ruten juli 2020
Tid og sted: Samsø Kommune klokken ca. 08:15
Deltagere:
Marcel Meijer, Carsten Bruun, Mette Kramer, Mogens Wehrs, Gitte Caroline Palm Lundorf, Carsten Kruse, Søren Stensgaard, Frederik B Pedersen(afbud), Lars Rieks, Flemming Skov og Peter S Jeppesen.
Åbne punkter
- Gennemgang og opfølgning af referat fra sidste møde
- Trafiktal jan. – maj.
- Status efter Corona – og et bud på resten af året
Corona krisen viser tydeligt sin effekt på trafiktallene i marts – maj. Det er især samsingerne der har reduceret deres rejser betydeligt. Heldigvis ser det ud til at trafikken er ved at normalisere sig, til eksempel blev pinsen i 20 bedre end samme periode i 19.
Rederiet har genoptaget markedsføringen, og satser stærkt på at sælge endagsture, da der er stor efterspørgsel efter disse. I sommerferien vil dette produkt også blive markedsført med stor styrke, da det ser ud til at stort set alle overnatningsmulighederne på Samsø allerede er solgt.
Trafiktallene er vedlagt referatet
- Årsresultat 2019
Resultatet for 2019 blev gennemgået. Den ordinære drift ender på et plus på ca. 2 mill kr, hvilket er ca. 4 mill. Kr. bedre end budget, og ca. 2,5 mill. Kr. bedre end resultatet for 2018
Årsresultatet vil blive fremsendt senere
- Økonomi og budgetopfølgning jan. – april.
Rederiets økonomi for perioden jan – apr. blev gennemgået. Her ses tydeligt effekten af Corona epidemien, der til og med april har kostet rederiet ca. 4,5 mill kr. i tabte indtægter og øgede omkostninger. Beløbet vil stige, da også maj måned har vist en reduktion i de overførte mængder.
De tabte indtægter vil indgå i forhandlingerne med regeringen om næste års økonomiaftaler.
Budgetopfølgningen er vedlagt referatet
- Eventuel justering til det forventede resultat for 2020
- Hurtigfærge Samsø til Århus
- Status på værft, konstruktion og levering samt rejsebetingelser til Guangzhou – Andreas Sorth er med på telefon/GoTo
- Kvalitet
Kvaliteten på værftet har generelt været høj frem til interiør delen, hvor der har været mange små kommentarer.
Mange af disse kommentarer er blevet udbedret med det samme, men enkelte udestår stadig. Det forventes dog ikke at blive en kamp, at få tilrettet de sidste kommentarer, omkring tiden for endelig prøvetur.
Da der bygges i Kina, er opfattelsen af hvordan et system selvfølgelig laves, ikke altid den samme som i Danmark. Der er derfor to udestående punkter tilkobling af landstrøm samt switch-over af pumper som diskuteres hvordan dette kan laves væsentlig mindre manuelt.
- Byggetilsyn og kontrol
Byggetilsynet foretages i øjeblikket af Sinodane – men der er ikke ugentlige inspektioner, da der pt ikke arbejdes på færgen
- Søsætning
Lilleøre blev søsat den 20.2 – og selve søsætningen foregik helt efter planen
- Prøvesejlads – værftets egen
- Vægt
Der arbejdes i øjeblikket på et overblik over hvor og hvor meget vægt der kan spares. Værftet er dog ikke umiddelbart villige til at gennemføre mere omfattende forslag
- Fart
På værftets egen prøvetur gik færgen både service fart ved krævet power, samt tophastighed.
Forudsætningerne var dog ikke helt reelle da der blev sejlet med et væsentligt trim mod for, samt på kanten af en sejlrende. Dog giver resultaterne grund til optimisme.
- Brændstof forbrug
Som med farten var forbruget under det af kontrakten krævede forbrug. Igen vil dette blive verificeret under officiel prøvetur
- Prøvesejlads – rederi - Søfartsstyrelsen
Der er stadig ikke åbnet for de Kinesiske grænser, derfor er det i øjeblikket kun diplomater som kan få lov at rejse ind i Kina.
Det forventes at Guangdong i slutningen af juni åbner for de første udlændinge som kan få lov at rejse ind på en ”fast track business” ordning.
Søfartsstyrelsen har strengere restriktioner end befolkningen generelt, og det kan derfor tage yderligere tid inden de kan komme ud at rejse.
Der planlægges efter at kunne foretage de officielle prøvesejladser og test i løbet af september/oktober måned – men alt afhænger selvfølgelig af hvorledes situationen med Corona udvikler sig.
- Levering og overtagelse
- Hjemtransport
- Finansiering efter overtagelse
På grund af den opståede forsinkelse af levering af Lilleøre, er oparbejdningsaftalen forlænget til efter sommerferien 2021
- Godkendelsesprocedure og krav fra Søfartsstyrelsen
- Miljøgodkendelse – støj, bølger og rute
Eneste udestående er støjmåling af ekstern støj, der skal foretages ved de kommende prøvesejladser.
- Havne
- Design af platform til Link span
Design er udført, og projektet har været i udbud.
- Produktion og montering af Linkspan
Efter udbudsrunden stod det klart, at projektet skulle opdeles i 2 dele som udbuddet gav mulighed for. Der er således indgået aftale om produktion af de 2 stålplatforme – mens selve montagen vil blive håndteret af lokale (Aarhus Samsø) firmaer i rederiets regi.
- Forsyninger af Fuel, vand, grå vand og el
Der arbejdes med at opstille et tankanlæg i Sælvig, hvor tank og pumpe er monteret i en 40 fods container – tilbud er modtaget.
Landstrøm udføres også af lokale firmaer
- Anløb Aarhus – placering af link span og anløbsfaciliteter
Rederiet har nu fået aftalt næste møde med de rette personer i Aarhus Kommune – dette har været udsat grundet Corona
- Anløb Sælvig – anlæg af dækmole og placering af link span og anløbsfaciliteter
- Indsættelse i drift
- Ny plan for 2020
Rederiet skal udarbejde en ny plan for opstart af Lilleøre. Planen skal godkendes af KB i august måned. Rederiets udgangspunkt er at sætte færgen i drift ultimo marts 2021 i forbindelse med påskeferien.
- Isabella
- Øvelse den 07.06 – 2020
Færgeudvalget indgår som en del af rederiets beredskab, og modtog derfor en sms angående den øvelse der blev afholdt ombord på Isabella søndag den 7 juni.
Det skal præciseres at udvalgets medlemmer skal afvente nærmere instruks, og være klar til at kunne bidrage med den efterspurgte hjælp – såfremt dette efterspørges af rederiets kriseledelse.
Chefkaptajn Brian Henningsen vil gennemgå og præcisere teksterne i det SMS-system, der informerer de berørte personer, og fremover sende en besked når øvelsen er slut.
- Kondensator uheld
Alle de nye og bedre kondensatorer er nu installeret i Isabella, og der er indgået en aftale med leverandøren om fordeling af omkostningerne i forbindelse med uheldet.
Sagen er hermed lukket
- Status på dokning januar 2020
- Trustere
Under dokopholdet viste det sig at der var skader på 2 af skibets 4 trustere. Den ene skade kunne forholdsvis nemt repareres – mens den anden kræver en noget større omgang med blandt andet en ny propelleraksel, der skal special fremstilles hos leverandøren. Årsagen til skaden er en fejlmontering da propellerne blev sat på færgen i Polen
Der blev derfor brug for den nyligt indkøbte reservetruster, så driften af færgen foregår helt normalt.
- Interiør
Alt det planlagte arbejde med gulvene blev færdigt til tiden, og færgen fremstår igen flot og indbydende.
- Økonomi
Der vil blive udarbejdet et separat dokregnskab - der fremsendes til færgeudvalget
- Skiltning i Sælvig Havn
Afventer havnechefens tilbagemelding.
- Nye betalingsterminaler i havne og automater
På grund af nye regler og krav for kontaktløs betaling, skal rederiet udskifte alle betalingsterminalerne i havnene og drive in. Dette forventes at medføre en omkostning på ca. 400.000 kr.
- Eventuelt
- Dato for næste møde
Næste møde er aftalt til tirsdag den 18-8-2020 klokken 08:15 på Samsø
Månedstal | |||||
---|---|---|---|---|---|
2020 | 2019 | 2018 | %ift. 2019 | %ift. 2018 | |
Antal Passagerer | 36.289 | 48.427 | 53.094 | -25,1 | -31,7 |
Antal biler | 14.898 | 17.422 | 18.292 | -14,5 | -18,6 |
Antal lastbiler | 863 | 828 | 826 | 4,2 | 4,5 |
Antal busser | 2 | 93 | 72 | -97,8 | -97,2 |
Antal afgange | 423 | 426 | 422 | -0,7 | 0,2 |
År til dato | |||||
---|---|---|---|---|---|
2020 | 2019 | 2018 | %ift. 2019 | %ift. 2018 | |
Antal passagerer | 118.410 | 160.435 | 158.206 | -26,2 | -25,2 |
Antal biler | 51.589 | 64.122 | 61.216 | -19,5 | -15,7 |
Antal lastbiler | 3.755 | 3.430 | 3.384 | 9,5 | 11,0 |
Antal busser | 21 | 128 | 101 | -83,6 | -79,2 |
Antal afgange | 1.938 | 1.996 | 1.984 | -2,9 | -2,3 |
Bemærkninger: Den gennemsnitlige overfartstid på PRINSESSE ISABELLAS var 59 minutter og 35 sekunder.
Én aflyst afgang på grund af vejning af færgen d. 16 maj.
Tilbagegangen i trafikken skyldes nedlukningen af Danmark fra d. 10 marts i forbindelse med COVID-19.
Det var i maj 2020 flere Helligedage end i maj 2019. Så trafiktabet er reelt større end de 25,1%,
da maj 2020 dermed indeholder flere store rejsedage end maj 2019.
Som det ses er hele busmarkedet (grupper) forsvundet og det betyder et tab på 3817 buspassagerer i maj måned.
Månedstal | |||||
---|---|---|---|---|---|
2020 | 2019 | 2018 | %ift. 2019 | %ift. 2018 | |
Antal passagerer | 18.623 | 39.019 | 33.299 | -52,3 | -44,1 |
Antal biler | 8.606 | 15.265 | 13.345 | -43,6 | -35,5 |
Antal lastbiler | 788 | 761 | 661 | 3,5 | 19,2 |
Antal busser | 0 | 11 | 14 | -100,0 | -100,0 |
Antal afgange | 378 | 406 | 404 | -6,9 | -6,4 |
År til dato | |||||
---|---|---|---|---|---|
2020 | 2019 | 2018 | %ift. 2019 | %ift. 2018 | |
Antal passagerer | 82.121 | 112.008 | 105.112 | -26,7 | -21,9 |
Antal biler | 36.691 | 46.700 | 42.924 | -21,4 | -14,5 |
Antal lastbiler | 2.892 | 2.602 | 2.558 | 11,1 | 13,1 |
Antal busser | 19 | 35 | 29 | -45,7 | -34,5 |
Antal afgange | 1.515 | 1.570 | 1.562 | -3,5 | -3,0 |
Bemærkninger: Den gennemsnitlige overfartstid på PRINSESSE ISABELLAS var 59 minutter og 31 sekunder.
Der er aflyst 28 enkelte ture i marts måned alle med baggrund i reduction af sejlplan ifb. med COVID-19.
Tilbagegangen i trafikken skyldes nedlukningen af Danmark d. 10 marts i forbindelse md COVID-19.
Månedstal | |||||
---|---|---|---|---|---|
2020 | 2019 | 2018 | %ift. 2019 | %ift. 2018 | |
Antal passagerer | 17.291 | 27.605 | 29.545 | -37,4 | -41,5 |
Antal biler | 8.111 | 11.798 | 11.778 | -31,3 | -31,1 |
Antal lastbiler | 815 | 623 | 638 | 308 | 27,7 |
Antal busser | 5 | 12 | 3 | -58,3 | 66,7 |
Antal afgange | 394 | 404 | 406 | -2,5 | -3,0 |
År til dato | |||||
---|---|---|---|---|---|
2020 | 2019 | 2018 | %ift. 2019 | %ift. 2018 | |
Antal passagerer | 63.498 | 72.989 | 71.813 | -13,0 | -11,6 |
Antal biler | 28.085 | 31.435 | 29.579 | -10,7 | -5,1 |
Antal lastbiler | 2.104 | 1.841 | 1.897 | 14,3 | 10,9 |
Antal busser | 19 | 24 | 15 | -20,8 | 26,7 |
Antal afgange | 1.137 | 1.164 | 1.158 | -2,3 | -1,8 |
Bemærkninger: Den gennemsnitlige overfartstid på PRINSESSE ISABELLAS var 59 minutter og 15 sekunder.
Overfartstiden er faldet kraftigt efter at bunden af skibet er blevet malet i dokken.
Der er aflyst 16 enkelte ture i marts måned, fordelt med 4 med baggrund i vejr og 12 med baggrund i COVID-19.
Tilbagegangen i trafikken skyldes nedlukningen af Danmark d. 10 marts i forbindelse md COVID-19.
Referat for Færgeudvalg og Styregruppe onsdag den 25.3.2020
Tid og sted: Virtuelt møde via GoTo 08:30 – 09:30
Deltagere:
Marcel Meijer, Carsten Bruun, Mette Kramer, Mogens Wehrs, Gitte Caroline Palm Lundorf Carsten Kruse, Søren Stensgaard, Frederik B Pedersen, Lars Rieks, Flemming Skov og Peter S Jeppesen.
Fra OSK Shiptech – Andreas Sorth
- Status på Lilleøre – ved Andreas Sorth
Byggetilsynet på Lilleøre køres lige nu med hjælp fra de lokalt ansatte fra OSK – Sinodane i Guangzhou, idet Andreas ikke har været på værftet i 2 måneder grundet udbruddet af Corona.
Overordnet set følger værftet tidsplanen – bortset fra de 24 dage hvor der var erklæret Force Majeure, på grund af de restriktioner der gjaldt for rejser og arbejde i Kina, efter det Kinesiske Nytår.
Ved Rederiets besøg i januar blev tidsplanen og status for projektet gennemgået nøje, og konklusionen var, at værftet kunne levere en færdig og godkendt færge efter planen fredag den 3. april 2020. På daværende tidspunkt var alle vigtige komponenter til stede på værftet. Hoved og hjælpemotorer blev monteret, og skrog, maling/vinyl, styrehus og aptering var så langt fremme, at såvel byggetilsyn som rederi var enige om at leveringstiden kunne overholdes.
Imidlertid kom udbruddet af Corona på tværs af planen, og har som nævnt forsinket færdiggørelsen med ca. 24 dage, og hvad værre er, så er det for nuværende ikke muligt at få hverken det danske byggetilsyn, rederiet eller den danske Søfartsstyrelse på plads på værftet, således at de afsluttende test og godkendelser kan finde sted.
Rederi og byggetilsyn har vurderet muligheden for at tage færgen til Danmark uden en godkendelse fra Søfartsstyrelsen, men konklusionen er, at dette vil være forbundet med alt for stor risiko for såvel værftet som rederiet, og det vil være bedst at afvente muligheden for fysisk tilstedeværelse under de afsluttende test og prøvesejladser i Kina.
Værftet er nu klar til at udføre de interne test og prøvesejladser den 6. april. Disse var oprindeligt planlagt til den 12. marts, så forsinkelsen svarer til de 24 dage hvor der var erklæret Force Majeure. Ved disse interne test vil der være en repræsentant fra OSK – Sinodane tilstede, og værftet får en mulighed for at teste alle funktioner – herunder brændstofforbrug og fart, der er vigtige punkter for rederiet.
Ved den netop udførte letvægtsprøve, hvor færgens totale vægt og nyttelast gøres op, viste det sig at færgen vejer ca. 7 ton mere en beregnet. Heldigvis får dette ingen indflydelse på de 37.5 ton nyttelast, der er nødvendige til passagerer, bagage, brændstof og lignende, da værftet havde en sikkerhedsmargin på netop 7 ton for nyttelasten, i forhold til det som rederiet har specificeret. Derimod vil der være en risiko for at topfarten vil blive reduceret, og de foreløbige beregninger viser en reduktion på ca., 0,5 knob fra de planlagte 29,5 knob. I daglig drift vil færgen sejle med ca. 25 knob servicefart, så en lille reduktion i topfarten, vil ikke have indflydelse på sejltiden. Muligheden for at indhente en eventuel forsinkelse, vil dog blive formindsket med ca. 42 sekunder på en enkelttur. Med hensyn til brændstofforbruget, mener værftet at deres reserver i beregningerne er så store, at kontrakten stadig vil kunne overholdes.
Dette vil være noget der skal testes på prøveturene, så værftet også kan lave en plan for at reducere på færgens vægt, og dermed få forbedret topfarten.
Overordnet set er byggetilsynet meget tilfreds med kvaliteten af Lilleøre og samarbejdet med AFAI-værftet. Der er tale om et højt kvalitetsniveau og godt håndværk, og værftet har på alle måder forsøgt at imødekomme de krav og ønsker rederiet er kommet med. Alle de involverede fra AFAI har lagt en kæmpe indsats i projektet, for at få et så flot og funktionsdygtigt skib som muligt.
Afslutningsvis orienterede Andreas om udsigterne til at kunne rejse til Kina – dette med udgangspunkt i Corona forløbet i Guangzhou hvor værftet er lokaliseret.
I Guangzhou bor der ca. 15. millioner mennesker, ud af disse er der registreret ca. 400 der er smittet med Corona. Der har siden den 25. januar været meget skrappe restriktioner for hvad befolkningen har haft tilladelse til. Skoler og børnehaver er her den 25. marts stadigt lukkede, og selvom der er åbnet for at gå på restaurant, er der kun tale om et stærkt begrænset antal gæster i forhold til før.
Den interne rejseaktivitet i Kina er på vej til at blive normaliseret, mens der er meget kontrol med personer der rejser ind fra andre lande. Her er der tale om mindst 2 uger i karantæne, før man får lov til at bevæge sig ud i Kina.
Hvis forløbet i Europa forløber som i Kina, så vil der formodentlig kunne arrangeres besøg på værftet efter den danske sommerferie, og Lilleøre vil således kunne afskibes mod Danmark i løbet af efteråret. Pt. Er der dog ingen der kan komme med andet end et kvalificeret gæt.
- Havneombygninger
Frederik Bilsted Pedersen orienterede om ombygningen af Sælvig Havn.
Alle byggematerialer er nu på plads i Sælvig, og arbejdet følger nogenlunde tidsplanen – bortset fra de dage hvor der har været meget stærk blæst, og arbejdet derfor har stået stille. Konstruktionen af det nye molehoved vil blive påbegyndt på mandag.
Grundet udsættelsen af hurtigfærgens ankomst til Danmark, vil Frederik meddele entreprenøren, at de ikke skal forcere arbejdet, for at indhente de tabte vejrlig dage.
Der vil blive foretaget en vurdering af kvaliteten af spunsvæggen i det gamle Samsine leje, idet det vil være billigere at foretage en eventuel reparation mens entreprenøren alligevel er i Sælvig. Frederik vil orientere om dette vil være nødvendigt.
Med hensyn til konstruktion af de 2 stålplatforme til Linkspan i Aarhus og Sælvig, så foreligger der nu et tilbud, og det forventes at kontrakten kan underskrives i denne uge (13). Samling og montering af konstruktionerne, vil rederiet selv stå for, dette vil foregå i Aarhus.
- Corona effekt på driften af Sælvig – Hou
Carsten Kruse orienterede om trafikudviklingen siden der blev indført restriktioner for samvær i Danmark.
Der kan konstateres store fald i antallet af passagerer ca. 60 %, lidt mindre i antal biler – ca. 50 % og mindst fald i antal lastbiler.
For nuværende er der ikke tale om ferie og højsæson trafik, og dermed er omsætningstabet ikke helt så galt. Men når påsken allerede nu er ramt af restriktioner, og der måske bliver tale om yderligere forlængelser, så kan rederiet blive hårdt ramt på økonomien.
Der er derfor iværksat flere tiltag der skal afbøde de økonomiske tab, blandt andet aflyses en daglig dobbelttur, og alt markedsføring det har været muligt at stoppe, er på standby indtil videre. Rederiet er dog klar til at kunne starte markedsføringen med kort varsel, helt afhængig af hvornår samfundet åbnes op igen.
En præsentation med analysen af trafiktab og de heraf afledte tiltag er vedhæftet referatet.
Finansministeriet har bedt kommunerne om at opgøre omkostningerne i forbindelse med Corona-indsatsen, så de kan indgå i økonomiaftalen. Omsætningstab for kommunale rederier bør blive en del af den forhandling.
Månedstal | |||||
---|---|---|---|---|---|
2020 | 2019 | 2018 | %ift. 2019 | %ift. 2018 | |
Anatal passagerer | 23.519 | 23.651 | 21.479 | -0,6 | 9,5 |
Antal biler | 10.098 | 9.948 | 8.952 | 1,5 | 12,8 |
Antal lastbiler | 605 | 597 | 581 | 1,3 | 4,1 |
Antal busser | 7 | 8 | 4 | -12,5 | 75,0 |
Antal afgange | 353 | 368 | 364 | -4,0 | -3,0 |
År til dato | |||||
---|---|---|---|---|---|
2020 | 2019 | 2018 | %ift. 2019 | %ift. 2018 | |
Antal passagerer | 46.207 | 45.384 | 42.268 | 1,8 | 9,3 |
Antal biler | 19.974 | 19.637 | 17.801 | 1,7 | 12,2 |
Antal lastbiler | 1.289 | 1.218 | 1.259 | 5,8 | 2,4 |
Antal busser | 14 | 12 | 12 | 16,7 | 16,7 |
Antal afgange | 743 | 760 | 752 | -2,2 | -1,2 |
Bemærkninger: Den gennemsnitlige overfartstid på PRINSESSE ISABELLAS var 59 minutter og 30 sekunder.
Overfartstiden er faldet kraftigt efter at bunden af skibet er blevet malet i dokken.
Der er aflyst 25 enkelte ture i februar måned, fordelt på tre vejrperioder,
hvilket er flere aflyste ture end i hele år 2019.
Månedstal | |||||
---|---|---|---|---|---|
2020 | 2019 | 2018 | %ift. 2019 | %ift. 2018 | |
Antal passagerer | 22.688 | 21.733 | 20.789 | 4,4 | 9,1 |
Antal biler | 9.876 | 9.689 | 8.849 | 1,9 | 11,6 |
Antal lastbiler | 684 | 621 | 678 | 10,1 | 0,9 |
Antal busser | 7 | 4 | 8 | 75,0 | -12,5 |
Antal afgange | 390 | 392 | 388 | -0,5 | 0,5 |
År til dato | |||||
---|---|---|---|---|---|
2020 | 2019 | 2018 | %ift.2019 | %ift. 2018 | |
Antal passagerer | 22.688 | 21.733 | 20.789 | 4,4 | 9,1 |
Antal biler | 9.876 | 9.689 | 8.849 | 1,9 | 11,6 |
Antal lastbiler | 684 | 621 | 678 | 10,1 | 0,9 |
Antal busser | 7 | 4 | 8 | 75,0 | -12,5 |
Antal afgange |
Referat for Færgeudvalg og Styregruppe fredag den 17.1.2020
Tid og sted: Samsø Kommune klokken ca. 08:10
Deltagere:
Marcel Meijer, Carsten Bruun, Mette Kramer, Mogens Wehrs, Gitte Caroline Palm Lundorf (Afbud), Carsten Kruse, Søren Stensgaard, Frederik B Pedersen, Lars Rieks, Flemming Skov (afbud) og Peter S Jeppesen.
Åbne punkter
Grundet mødets kortere tidsramme blev alle emner ikke gennemgået.
- Gennemgang og opfølgning af referat fra sidste møde
- Trafiktal nov. – dec.
De endelige trafiktal for hele året 2019 foreligger nu. Der har igen været tale om en meget flot fremgang i forhold til året før, og på nær ca. 700 passagerer blev der overført 500.000 passagerer på Sælvig Hou ruten.
Trafiktal for november - december er vedlagt referatet.
- Økonomi og budgetopfølgning okt. – dec.
Der foreligger indtil videre kun budgetrapportering for oktober. Budgetopfølgningen blev gennemgået og Rederiet fortsætter med at levere positive budgetopfølgninger. Resultatet for oktober er ca.372.000 bedre end budget, og for år til dato er resultatet ca. 4 millioner kr. bedre end budget og ligeledes ca. 4 millioner kr. bedre end samme periode i 2018. Alle tal er i forhold til driftsbudgettet og er inklusiv konto for uforudsete udgifter.
Budgetrapportering for okt. 2019 er vedlagt referatet
- Hurtigfærge Samsø til Århus
- Status på værft – konstruktion og levering
Rederiet var på besøg på værftet i uge 2. Under besøget blev de 2 generatorsæt og begge MAN hovedmaskiner sat på plads. Skrog er helt færdigt, og der arbejdes intenst med elkabler og rør maskinrum samt færdiggørelsen af styrehuset. I apteringen er cafe og lofter ved at være færdige.
- Kvalitet
- Byggetilsyn og kontrol
- Tidsplan
- Søsætning
Søsætning er planlagt til fredag den 7. februar
- Prøvesejlads
De afsluttende test og prøvesejladser planlægges til perioden 10. – 13. marts med deltagelse af repræsentanter fra rederiet, byggetilsyn, klassesyn og søfartsstyrelsen
- Levering og overtagelse
Værftets plan er at Lilleøre skal være færdig og klar til overdragelse fredag den 3.4. Rederiet, OSK og AFAI arbejder på at få udarbejdet de nødvendige dokumenter og garantier, og ligeledes en plan for hvorledes dette håndteres rent praktisk. (der er langt fra Samsø til Guangzhou)
- Hjemtransport
Rederiet har valgt at overtage kontrollen af hjemtransport af færgen fra AFAI. Der forhandles med rederier med speciale i at transportere store emner som en hurtigfærge til Europa. Lilleøre forventes at ankomme som dækslast med specialskib til Europa ultimo maj.
- Finansiering efter overtagelse
- Godkendelsesprocedure og krav fra søfartsstyrelsen
- Miljøgodkendelse – støj, bølger og rute
Disse godkendelser kører efter planen, Bølgeanalysen er afsluttet og giver ikke anledning til bekymring. Støjmålinger vil blive foretaget på værftet umiddelbart før de afsluttende test
- Havne
- Design af platform til Link span
Arbejdet med at designe de 2 anløbsplatforme er næsten færdigt, der vil blive afholdt møde i uge 4 for endelig godkendelse.
Der er tilstræbt så stor anvendelse af standard elementer som muligt, dette for at sikre pris og levering.
Fremstilling af de 2 platforme forventes at blive sendt i udbudt ultimo januar.
De 8 flydebroer er ankommet til Aarhus og ligger fortøjet i Øst havnen
- Forsyninger af Fuel, vand, grå vand og el
- Anløb Aarhus – placering af link span og anløbsfaciliteter
Placering ved Dokk1 er nu endelig fastlagt – der udestår enkelte detaljer, der forventes på plads inden for de kommende uger.
Rederiet har udarbejdet en plan for placering og layout af de 3 billetautomater der skal opstilles vedfærgelejet. Disse placeres i umiddelbar forlængelse af centergaden – kaldet Ramblaen – så den kan ses fra færgen.
Det vil være muligt at kunne kommunikere med kontorerne i Sælvig eller Hou såfremt der er behov for hjælp. Endvidere vil der være en lys avis/infoskærm der også kan bruges til meddelelser vedrørende driften.
Grafisk illustration er vedlagt referatet.
- Anløb Sælvig - plan for dækmole og placering af link span og anløbsfaciliteter
Teknisk afdeling har afsluttet udbudsrunden, og valgt leverandør til projektet med at renovere det gamle Samsineleje, mole og molehoved.
Kontrakten forventes underskrevet i uge 4, hvorefter arbejdet kan påbegyndes
- Indsættelse i drift
- Tidsplan for besætning, teknik og operationel kontrol
- Tidsplan for den kommercielle del
Rederiet har udarbejdet et første udkast til en overordnet plan for såvel teknik, besætning, godkendelse og den kommercielle del. Færgen forventes at gå i normal drift mandag den 15. juni 2020.
- Markedsføring
Færgeudvalget fik udleveret en opdateret markedsføringsplan for Sælvig – Hou og Sælvig Aarhus til gennemsyn. Planen er vedlagt referatet.
- Isabella
- Kondensator uheld
- Dokning januar 2020
Ved eftersyn og kontrol af de 4 trustere, kunne det konstateres at der var problemer med truster 3 og 4.
Truster 4 har på grund af fejlmontage af propeller og pakning, haft indtrængning af søvand, og dermed fået rustskader og tæringer. Klassen afgjorde at skaderne er så store at trusteren skal tages ud af drift og repareres. I stedet monteres det nederste stykke af reservetrusteren.
Truster 3 har fået en meget lille revne i akslen. Revnen er målt til en dybde på 0,3 mm. Akslen vil blive vurderet af såvel Klassen som Force for at få fastslået hvad og hvor meget der skal gøres, før trusteren kan tages i drift igen.
Billede der illustrerer skaderne er vedlagt referatet.
Der foretages ligeledes en stor udskiftning af gulvene. Såvel Cafeteria området som agter salonen vil blive afsluttet under værftsopholdet
- Plan for det forventede arbejde
- Økonomi
- Skiltning i Sælvig Havn
De nye skilte er nu opsat – og Havnechefen vil holde øje med effekten.
- Eventuelt
- Dato for næste møde
Næste FU møde er aftalt til den 25.marts klokken 08:15
Månedstal | |||||
---|---|---|---|---|---|
2019 | 2018 | 2017 | %ift. 2018 | %ift. 2017 | |
Antal passagerer | 28.231 | 27.977 | 27.124 | 0,9 | 4,1 |
Antal biler | 11.444 | 11.066 | 10.675 | 3,4 | 7,2 |
Antal lastbiler | 630 | 608 | 605 | 3,6 | 4,1 |
Antal busser | 17 | 8 | 11 | 112,5 | 54,5 |
Antal afgange | 380 | 378 | 392 | 0,5 | -3,1 |
År til dato | |||||
---|---|---|---|---|---|
2019 | 2018 | 2017 | &ift. 2018 | %ift. 2017 | |
Antal Passagerer | 499.267 | 491.601 | 477.105 | 1,6 | 4,6 |
Antal biler | 183.670 | 176.542 | 166.031 | 4,0 | 10,6 |
Antal lastbiler | 9.614 | 9.236 | 9.532 | 4,1 | 0,9 |
Antal busser | 383 | 414 | 538 | -7,5 | -28,8 |
Antal afgange | 4.878 | 4.858 | 4.894 | 0,4 | -0,3 |
Bemærkninger: Den gennemsnitlige overfartstid på PRINSESSE ISABELLAS 380 afgange var 60 minutter og 20 sekunder.
Kun 733 passagerer fra at runde 500.000 passagerer i år 2019.
22 afgange blev aflyst i år 2019 og 4878 blev gennemført.
Månedstal | |||||
---|---|---|---|---|---|
2019 | 2018 | 2017 | %ift. 2018 | %ift.2017 | |
Antal passagerer | 28.225 | 26.360 | 25.562 | 7,1 | 10,4 |
Antal biler | 12.357 | 11.210 | 11.031 | 10,2 | 12,0 |
Antal lastbiler | 728 | 828 | 769 | -12,1 | -5,3 |
Antal busser | 2 | 7 | 4 | -71,4 | -50,0 |
Antal afgange | 398 | 394 | 400 | 1,0 | -0,5 |
År til dato | |||||
---|---|---|---|---|---|
2019 | 2018 | 2017 | %ift. 2018 | %ift. 2017 | |
Antal passagerer | 471.036 | 463.624 | 449.981 | 1,6 | 4,7 |
Antal biler | 172.226 | 165.476 | 155.356 | 4,1 | 10,9 |
Antal lastbiler | 8.984 | 8.628 | 8.927 | 4,1 | 0,6 |
Antal busser | 366 | 406 | 527 | -9,9 | -30,6 |
Antal afgange | 4.498 | 4.480 | 4.502 | 0,4 | -0,1 |
Bemærkninger: Den gennemsnitlige overfartstid på PRINSESSE ISABELLAS 398 afgange var 60 minutter og 37 sekunder.
Den store fremgang på 1147 biler er fordelt med 25% på samsinge og 75% på turister/erhverv.