En ændret praksis for, hvordan der skelnes mellem momspligtige og momsfrie varer og/eller ydelser, kan få stor økonomisk betydning for ø-kommunerne. Processen har været rodet, til gengæld er de potentielle konsekvenser krystalklare.
Ved en tilfældighed fandt ø-kommunerne for et par måneder siden ud af, at Skattestyrelsen havde udsendt et ændret styresignal vedrørende moms på kombinationsbilletter, der er en almindelig billettype på de danske færger.
En kombinationsbillet er en billet, hvor du betaler for din bil inklusive passagerer, uanset antallet af passagerer i bilen. Bilandelen af denne billet er momspligtig, mens personandelen ikke er. Det reviderede styresignal vil ændre på, hvordan opsplitningen mellem bil- og personandel beregnes, og den ændrede beregningsmetode vil betyde en årlig merudgift for Samsø, Læsø og Fanø på godt 10 mio.kr.; alternativt en billetprisstigning på mellem 6,4 og 9,5 pct.
Ændringen er problematisk af en række grunde. Dels underminerer den landevejsprincippet for færgetransport til de danske øer, som Skattestyrelsen er blevet momskompenseret for. Dels er det urealistisk at implementere på kort tid. Dels vil det tvinge øerne tilbage til en uhensigtsmæssig billetform. Dels hviler den på en mangelfuld og forældet høringsproces.
Samsø, Læsø og Fanø kommuner gjorde straks Regeringen og Skattestyrelsen opmærksom på det, hvilket har ført til en kort fornyet høring. Bekymringen er, at ændringen gennemføres uændret efter den fornyede høring, så det alene er de processuelle mangler, der tages i betragtning. Kommunerne har sendt et samlet høringssvar, der er vedlagt denne pressemeddelelse, og her er problemstillingen belyst med flere detaljer.
Ændringen vil stille øerne overfor et valg mellem pest eller kolera. Enten skal der findes et meget stort beløb i stramme kommunale budgetter, hvilket vil betyde besparelser på velfærd. Eller også skal billetpriserne stige med negative konsekvenser for turisme, bosætning, erhvervsliv mv. til følge. Uanset hvordan implementeringen sker i kommunerne, vil staten opnå et provenu med ændringen, som ø-kommunerne betaler regningen for.
Den annoncerede ændring står vinkelret på landevejsprincippet, hvor der gives tilskud for at sænke billetpriserne. Landevejsprincippet er indført for at understøtte, at det koster det samme at bevæge sig over vand som over land, og det er fuldt indført i 2024 med tilførsel af flere midler. I forbindelse med indførsel af landevejsprincippet blev Skattestyrelsen endog kompenseret for den lavere momsindtægt, der fulgte med lavere priser.
De kommunale færgeruter står i en særlig situation. De statslige ruter, som f.eks. ruten til Bornholm, formodes at blive kompenseret af staten, da der af deres kontrakter fremgår en mulighed for regulering ved afgiftsændringer eller lignende. Den mulighed findes ikke for de kommunale færgeruter.
Der er oprindeligt gennemført en høring over ændringen i 2022; en høring hvor hverken øerne eller Kommunernes Landsforening var høringsparter. Efter høringen skete der ikke noget, før det ændrede styringssignal blev offentliggjort på Skattestyrelsens hjemmeside den 22. august 2025. Her blev det annonceret, at det havde virkning fra årsskiftet. Efter mere end tre års sagsbehandlingstid i Skattestyrelsen skulle det således implementeres på fire måneder, hvilket er helt urealistisk. De kommunale budgetter er vedtaget, og billetpriserne er fastlagt.
Nu er der gennemført en fornyet høring. Hvis der ikke - på baggrund af høringen – træffes en hurtig beslutning om at annullere det ændrede styresignal eller som minimum at udskyde implementeringen, står ø-kommunerne overfor en umulig opgave: på to uger hen over julen skal den nye momsberegningsmetode implementeres. Så julegaven er enten forhøjede billetpriser eller kommunale besparelser.
Læs høringssvar fra Samsø Kommune, Læsø Kommune og Fanø Kommune her.