Hjem Borger Borgerservice Sundhedskort, lægevalg og ID-kort

Sundhedskort, lægevalg og ID-kort

Har du brug for at bestille nyt sundhedskort eller vælge ny læge? Her kan du finde relevante svar på dine spørgsmål.

Har du mistet dit sundhedskort eller er du flyttet? Bestil nyt Sundhedskort på Borger.dk, og læs mere om vilkårene for de forskellige sikringsgrupper og muligheder for at bestille kort for dit hjemmeboende barn.

Klik her for at bestille sundhedskort på Borger.dk.

Du har mulighed for at vælge frit mellem læger, der har åbent for tilgang af nye patienter.

Klik her for at vælge læge og læse mere om lægeskift på Borger.dk.

Du skal bruge det blå EU-sygesikringskort, når du rejser til EU-lande, EØS-lande og Schweiz.

.Klik her for at bestille de blå sygesikringskort på Borger.dk.

Borgere, som flytter til eller opholder sig i Danmark, har ret til offentlige sundhedsydelser.

Klik her for at læse mere om sygesikring for internationale borgere på Borger.dk.

Hvis du ikke har et pas eller kørekort, kan du legimitere dig med et Id-kort.

ID-kort

For at købe dit Id-kort, skal du møde op ved Samsø Kommunes borgerservice. Du skal medbringe enten din originale dåbsattest, fødselsattest, navneattest, sundhedskort eller pas. Der skal være et billede af dig på kortet, som du enten selv skal tage med eller få taget i borgerservice.

Vær opmærksom på, at der ikke er cpr-nummer på kortet, og du kan derfor blive bedt om at vise yderligere legimitation, hvis du ønsker at bruge kortet som billedlegitimation.

Pensionistbevis

Er du pensionist, kan du dokumentere det med et pensionistbevis eller et DSB-legimitationskort. Samsø Kommune tilbyder et pensionistbevis, hvis du er førtids- eller folkepensionist. Der er ikke noget billede på pensionistbeviset. Beviset kan anvendes til at få pensionistrabatter på museer osv.

Vær opmærksom på, at du ikke kan bruge pensionistbeviset til at få pensionistrabat på DSB-billetter. Hvis du er under 67 og pensionist, skal du derfor have et DSB legimitationskort for at købe billetter med pensionistrabat. DSB legimitationskort er gratis, og du kan få det på en DSB station, hvis du medbringer et pasfoto og dokumentation for førtidspension (som er maksimalt et år gammelt.

Klik her for at ansøge om DSB legimitationskort til førtidspensionister.

Hold dig orienteret om Samsø Kommune

Samsø Kommune

Søtofte 10
8305 Samsø

Mail:

CVR-nr.: 23 79 55 15

Oplever du problemer med hjemmesiden?
Kontakt Samsø Kommunes webmaster
aumifl@samsoe.dk