Skolemadsordning
Opsummering
I perioden fra oktober 2023 til juni 2024 blev der gennemført en række prøvehandlinger som led i arbejdet med at etablere en skolemadsordning på Samsø Skole. På baggrund af de erfaringer, der blev gjort i denne periode, samt anbefalinger fra Skolemadsudvalget, traf Kommunalbestyrelsen den 18. juni 2024 en række beslutninger om den videre organisering af ordningen.
Det blev besluttet, at ordningen fortsætter i skoleåret 2024/2025 for elever i 4.-9. klasse, mens elever i 0.-3. klasse ikke omfattes. Kultursalen fungerer som ramme for fællesspisningen, og ordningen tilbydes alle hverdage. Samtidig blev det besluttet, at der skal arbejdes videre med at finde en løsning, så også de yngste elever på sigt kan inkluderes i ordningen.
I skoleåret 2024/2025 har elever i 4.-9. klasse derfor fået serveret skolemad fra buffet i Kultursalen, mens elever i 0.-3. klasse har medbragt madpakker hjemmefra og spiser i deres egne klasser.
For at få et indblik i, hvordan ordningen fungerer i praksis, og hvordan den opleves af både elever, lærere og forældre, har Samsø Kommune indgået et samarbejde med analysevirksomheden Epinion. I slutningen af april og begyndelsen af maj 2025 gennemførte Epinion en evaluering, som både afdækker erfaringerne med den nuværende ordning og belyser behov, forventninger og ønsker blandt forældre og lærere til børn i 0.-3. klasse.
Evaluering af skolemadsordning
Undersøgelsen er baseret på seks spørgeskemaer blandt elever, lærere og forældre på Samsø skole.
Evalueringen fokuserer blandt andet på:
Elevernes oplevelse af skolemaden: Hvilke retter foretrækkes? Hvordan påvirker ordningen deres trivsel og koncentration? Hvilken rolle spiller det sociale måltidsfællesskab?
Lærernes perspektiv og arbejdsmiljø: Hvordan påvirker skolemadsordningen undervisningen, arbejdspresset og det kollegiale miljø?
Forældrenes vurdering: Hvad mener forældrene om ordningens betydning for deres børn? Hvilke forventninger har de - og hvilken betalingsvillighed
Udvidelse til indskolingen: Hvordan vurderer lærere og forældre behovet for at inkludere de yngste elever? Hvilke modeller for skolemadsordning vurderes mest hensigtsmæssige i denne aldersgruppe?