
Har du behov for personlig hjælp, pleje og eller praktisk hjælp som følge af midlertidigt eller varigt nedsat funktionsniveau, kan du ansøge om hjemmehjælp.
Alle borgere, der har behov for hjælp og støtte fra hjemmeplejen kan henvende sig til en visitator. Visitator vurderer i samarbejde med dig dit behov for hjælp og støtte. Visitationen vil efter behov indebære et besøg i dit hjem efter aftale.
Kvalitetsstandarderne for hjemmehjælp kan læses her
Hjælp og støtte i hjemmet er omfattet af fritvalg.
Samsø Kommune har i øjeblikket ikke indgået kontrakt med private leverandører.
Du har mulighed for at modtage et fritvalgsbevis. Leverandøren skal være CVR registreret.
Du har mulighed for selv, at udpege en person til at udfører de visiterede ydelser. Personen skal godkendes og ansættes af kommunen.
Borgere der bor i plejebolig er ikke omfattet af retten til selv at vælge leverandør.
Når du modtager hjælp, er dit hjem hjælpernes arbejdsplads og hjælperne er omfattet af arbejdsmiljøloven. Det betyder, at dit hjem som arbejdsplads bliver gennemgået, således at arbejdet kan udføres sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarligt.
Kvalitetsstandard for
afløsning eller aflastning til nære pårørende
Samsø Kommune
Hjemmeplejen Oktober 2015
Denne pjece indeholder Kvalitetsstandarden for Samsø Kommunes tilbud om afløsning og aflastning til nære pårørende. Kvalitetsstandarden er en beskrivelse af serviceniveauet i Samsø Kommune.
Hvem kan få hjælp?
Ægtefæller, forældre eller andre nære pårørende, der passer en person med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.
Det er en betingelse
- at personen, med den nedsatte fysiske eller psykiske funktionsevne, kun med meget eller fuldstændig hjælp kan varetage egne behov, og
- at du som pårørende varetager hele eller væsentlige dele af den personlige pleje/tilsyn/omsorg.
Hvordan får jeg hjælp?
Når der opstår et behov for afløsning eller aflastning, kan du kontakte Visitationskontoret i Samsø Kommune.
Du vil få besøg af en visitator, som i samarbejde med dig vurderer familiens samlede situation, herunder dit behov for afløsning eller aflastning. Du vil modtage en skriftlig afgørelse. Afløsning og aflastning er ikke omfattet af fritvalg.
Hvilken hjælp kan jeg få?
Afløsning og aflastning er som hovedregel en planlagt ydelse med aftalte tidspunkter og omfang.
Formålet med afløsning og aflastning er:
- at yde støtte til, at familien kan få en hverdag som fungerer, og understøtte at personen med den nedsatte fysiske eller psykiske funktionsevne kan blive i eget hjem.
- at give pårørende aflastning, som kan bidrage til at bevare egen sundhed og livskvalitet.
Behov for afløsning eller aflastning vurderes i forhold til familiens samlede ressourcer og belastning.
Afløsning eller aflastning kan omfatte følgende:
- rengøring, tøjvask eller indkøb svarende til Samsø Kommunes serviceniveau og kvalitetsstandard.
- afløsning, hvor du kan forlade hjemmet, mens der bliver draget omsorg for din pårørende.
- Aflastning hvor din pårørende anbringes udenfor hjemmet.
Omfanget vurderes individuelt efter konkret behov for afløsning og aflastning.
Hvad kan jeg ikke få hjælp til?
Der kan ikke ydes planlagt afløsning eller aflastning i eget hjem i hele eller halve dage. Ved behov herfor tilbydes ophold udenfor hjemmet.
Der gives ikke afløsning eller aflastning i perioder, hvor personen med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne er indlagt, eller af anden årsag ikke opholder sig i hjemmet.
Hvad koster det?
Afløsning og aflastning er gratis.
Kvalitetsmål
Samsø Kommune har som kvalitetsmål, at du skal opleve:
- at du modtager den tildelte afløsning eller aflastning.
- at hjælpen ydes med omsorg, nærvær og respekt.
- at tilrettelæggelsen af afløsningen eller aflastningen sker i et samarbejde med dig,
- at du kan føle dig tryg ved at overlade din pårørende til hjælpernes pleje og omsorg.
- at afløsning eller aflastning sker i overensstemmelse med kvalitetsstandarden.
Samsø Kommune har ansvaret for at følge op på kvalitetsmålene.
Hjemmet som arbejdsplads:
Når du modtager hjælp, er dit hjem hjælpernes arbejdsplads, og hjælperne er omfattet af arbejdsmiljøloven. Det betyder, at dit hjem som arbejdsplads bliver gennemgået, således at arbejdet kan udføres sikkerheds og sundhedsmæssigt forsvarligt.
Tavshedspligt og oplysningspligt:
Hjælperne har tavshedspligt og oplysningspligt.
Du har pligt til at oplyse om ændringer i dine behov eller i husstandens samlede ressourcer, som indebærer, at dit behov for hjælp ændres.
Ved ændringer skal du henvende dig til Visitationskontoret.
Opfølgning på hjælpen:
Visitationsenheden vil løbende følge op på din hjælp.
Formålet er at sikre, at hjælpen svarer til dine behov.
Klageadgang
Klagevejledning er vedlagt afgørelsesbrevet.
Servicelovens
§ 84. ”Kommunalbestyrelsen skal tilbyde afløsning eller aflastning til ægtefælle, forældre eller andre nære pårørende, der passer en person med nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.
Stk. 2. Kommunen kan tilbyde midlertidigt ophold til personer, der i en periode har et særligt behov for omsorg og pleje.
Hvis du vil vide mere om dine muligheder for at få hjælp og støtte, er du velkommen til at kontakte Visitationskontoret telefon. 8792 2415 eller 8792 2416 hverdage kl. 8 til 9.
Serviceydelser til
borgere fra anden kommune
Samsø Kommune
Sundhed, støtte og omsorg maj 2019
Afdelingen for Sundhed, støtte og omsorg, Samsø Kommune, møder året igennem mange borgere fra andre kommuner.
Vi vil gerne byde velkommen til disse borgere og yde hjælp og pleje, hvis der er et visiteret behov fra borgerens hjemkommune. Al hjælp rekvireres via borgerens hjemkommune.
Af hensyn til den praktiske planlægning og afvikling af hjælpen har vi følgende retningslinjer:
Hjemmesygepleje:
Hjemmesygepleje tilbydes i Sygeplejeklinikken på Samsø Sundheds- og Akuthus, 1. sal. Sygehusvej 26, Tranebjerg. Dette bestilles ved henvendelse til Hjemmesygeplejen.
Hjemmesygeplejen
Telefontid alle hverdage klokken 7 til 7:30 samt 12:30 til 13:30.
Telefon: 87922480.
Mail: auspl@samsoe.dk.
Sikker mail: kommune@samsoe.dk att. Hjemmesygeplejen.
Hjælp til ukomplicerede opgaver:
F.eks. øjendrypning, insulingivning eller mindre sårpleje opgaver skal bestilles senest 3 hverdage inden ankomst. Alle sygeplejeartikler, som skal anvendes i forbindelse med plejen, skal medbringes.
Hjælp til komplicerede opgaver:
Større opgaver som for eksempel kompliceret sårpleje skal bestilles senest 14 dage før ankomst.
Alle sygeplejeartikler, som skal anvendes i forbindelse med plejen, skal medbringes.
Hjælp til medicindispensering:
Medicindispensering udføres ikke for borgere, der opholder sig i Samsø Kommune i perioder på under 3 uger. Hvor Samsø Kommunes hjemmesygepleje skal medvirke ved medicindispensering, skal ajourført medicinliste samt al medicin medbringes til Sygeplejeklinikken, Samsø Sundheds- og Akuthus, 1. sal. Sygehusvej 26, Tranebjerg.
Hjemmehjælp:
Hjælp til personlig pleje og praktisk bistand skal bestilles af Visitationen i hjemkommunen helst 14 dage inden borgerens ankomst. Borgeren bør derfor henvende sig til hjemkommunen i god tid. Hvor der er hjælp til personlig pleje, skal der ved bestilling medfølge beskrivelse af opgaven og funktionsvurdering.
Visitationen
Telefontid alle hverdage kl. 8 til 9.
Telefon: 87922415, 87922416 eller 25208848.
Mail: visitatorer@samsoe.dk.
Sikker mail: kommune@samsoe.dk att. visitatorer.
Hjælpemidler:
Hjemkommunen har ansvar for at hjælpemidler er stillet til rådighed:
Er du borger i en anden kommune og skal på et midlertidigt ophold i Samsø Kommune, så skal du kontakte din hjemkommune vedr. udlån af hjælpemidler, som din hjemkommune har bevilget. Din hjemkommune kan kontakte:
B.B. Service ApS
v/ Poul Overgaard.
Telefon: 21656030
Mail: bb21656030@gmail.com
Samsø Kommune har ansvar for at hjælpemidler er stillet til rådighed:
Hvis der er behov for APV hjælpemidler.
Hvis der under besøget opstår en akut forværring af din tilstand kan Samsø Kommune i visse tilfælde stille hjælpemidler til rådighed. Dette vil være tilfældet, hvis Samsø Kommune vurderer, at et bestemt hjælpemiddel er nødvendigt for at opretholde et sikkerhedsmæssigt forsvarligt arbejdsmiljø for Samsø Kommunes plejepersonale.
Visitationen til hjælpemidler:
Telefontid alle hverdage kl. 8-9.
Telefon: 87922415, 87922416 eller 25208848.
Mail: visitatorer@samsoe.dk.
Sikker mail: kommune@samsoe.dk att. visitatorer.
Borger har selv ansvar for at hjælpemidler er stillet til rådighed:
Hvis borger ønsker at låne et hjælpemiddel, som ikke er bevilliget af hjemkommune har, borger mulighed for at leje et hjælpemiddel hos:
B.B. Service ApS
v/ Poul Overgaard.
Mail: bb21656030@gmail.com
Telefon: 21656030
Kvalitetsstandard for nødkald
Samsø Kommune
Hjemmeplejen Oktober 2014
Denne pjece indeholder kvalitetsstandarden for Samsø Kommunes tilbud om nødkald. Kvalitetsstandarden er en beskrivelse af serviceniveauet i Samsø Kommune.
Hvem kan få nødkald?
Borgere som er i stand til at betjene et nødkald hensigtsmæssigt.
Har risiko for længerevarende hjælpeløshed f.eks. ved fald.
Borgere som er i risiko for at komme i akut nød, og er ude af stand til at kalde hjælp på anden vis, eksempelvis fastnettelefon eller mobiltelefon.
I forbindelse med opsætning af nødkald opsættes nøgleboks.
Hvordan får jeg nødkald?
Har du behov for et nødkald, kan du kontakte Visitationskontoret i Samsø Kommune.
Opsætning og nedtagning af nødkald og nøgleboks.
Hvis du får tildelt nødkald, betaler kommunen for opsætningen. Det kræver dog, at du:
- 1 nøgle til indgangsdør til at lægge i nøgleboksen.
Ved opsætning får du instruktion i brugen af nødkaldet.
Nedtagning af nødkald og nøgleboks efter endt brug:
- afhentes af medarbejder i Samsø Kommune.
- nøglen afleveres til dig eller lægges i en kuvert og sendes til skifteretten.
Nødkald bevilges ikke:
- hvis anden foranstaltning kan afhjælpe situationen.
Kvalitetsmål
- at du kan tilkalde akut hjælp.
- ansøgning til nødkald behandles indenfor 1 til 2 hverdage.
- opsætning af nødkald og nøgleboks sker indenfor 1 til 2 hverdage efter ansøgning er godkendt.
- besvarelse af nødkaldet straks – besøg tilstræbes indenfor 30 minutter ud fra en faglig vurdering.
Klageadgang
Klageadgang vil fremgå af afgørelsesbrevet.
Serviceloven
§ 112. Kommunalbestyrelsen skal yde støtte til hjælpemidler til personer med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, når hjælpemidlet.
1) i væsentlig grad kan afhjælpe de varige følger af den nedsatte funktionsevne.
2) i væsentlig grad kan lette den daglige tilværelse i hjemmet eller.
3) er nødvendigt for, at den pågældende kan udøve et erhverv.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan bestemme, at et hjælpemiddel skal leveres af bestemte leverandører. I forbindelse med kommunalbestyrelsens indgåelse af leverandøraftaler inddrages repræsentanter for brugerne ved udarbejdelse af kravspecifikationerne.
Stk. 3. Ansøgeren kan vælge leverandør af hjælpemidler, jf. dog stk. 4. Hvis kommunalbestyrelsen har indgået en leverandøraftale og ansøgeren ønsker at benytte en anden leverandør end den, som kommunalbestyrelsen har indgået leverandøraftale med, indkøber ansøgeren selv hjælpemidlet og får udgifterne hertil refunderet, dog højst med et beløb svarende til den pris, kommunen kunne have erhvervet hjælpemidlet til hos sin leverandør. Har kommunalbestyrelsen ikke indgået leverandøraftale, kan ansøgeren vælge leverandør, og støtten ydes efter regning, dog højst med et beløb svarende til prisen på det bedst egnede og billigste hjælpemiddel.
Stk. 4. Ansøgerens ret til at vælge leverandør af hjælpemidler efter stk. 3 gælder ikke, hvis kommunalbestyrelsen kan stille et hjælpemiddel til rådighed, som er fuldstændig identisk med det hjælpemiddel, som ansøgeren ønsker at anskaffe fra en anden leverandør.
Stk. 5. Social-, børne- og integrationsministeren kan i en bekendtgørelse fastsætte regler om
1) afgrænsningen af de hjælpemidler, hvortil der kan ydes støtte, og adgangen til genanskaffelse,
2) i hvilket omfang modtageren selv betaler en del af udgiften til anskaffelse, reparation og drift af et hjælpemiddel,
3) hvornår støtte til et hjælpemiddel kan ydes som udlån eller udleveres som naturalydelse,
4) hvorvidt der skal gælde særlige betingelser for støtte til visse hjælpemidler, herunder muligheden for udlevering af visse hjælpemidler fra en offentlig institution, og
5) hvorvidt visse hjælpemidler kan stilles til rådighed som led i et botilbud.
Hvis du vil vide mere om dine muligheder for at søge nødkald, er du velkommen til at kontakte Visitationskontoret telefon 87922415 eller 87922416 hverdage klokken 8 til 9.
Nøgleboks
Samsø Kommune
Hjemmeplejen Oktober 2014
Denne pjece indeholder beskrivelse af serviceniveauet for nøgleboks i Samsø Kommune.
Hvem kan få nøgleboks?
I forbindelse med opsætning af nødkald opsættes nøgleboks.
Opsætning af nøgleboks kan være nødvendig, hvor hjemmeplejen skal have adgang til borgers hjem, for at yde hjemmehjælp og sygepleje.
Hvordan får jeg nøgleboks?
Har du behov for en nøgleboks, kan du kontakte Visitationskontoret i Samsø Kommune.
Opsætning og nedtagning af nøgleboks.
Hvis du får bevilget en nøgleboks, betaler kommunen for opsætningen. Det kræver dog, at du har:
- en nøgle til indgangsdør til at lægge i nøgleboksen
Nedtagning af nøgleboks efter endt brug:
- afhentes af medarbejder i Samsø Kommune.
- nøglen afleveres til dig eller lægges i en kuvert og afleveres til skifteretten.
Kvalitetsmål
- at hjemmeplejen kan komme ind i din bolig, når du har brug for hjælp.
- ansøgning til nøgleboks behandles indenfor en til to hverdage.
- opsætning af nøgleboks sker indenfor en til to hverdage efter ansøgning er godkendt.
Serviceloven.
§ 112. Kommunalbestyrelsen skal yde støtte til hjælpemidler til personer med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, når hjælpemidlet.
- i væsentlig grad kan afhjælpe de varige følger af den nedsatte funktionsevne.
- i væsentlig grad kan lette den daglige tilværelse i hjemmet.
- er nødvendigt for, at den pågældende kan udøve et erhverv.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen kan bestemme, at et hjælpemiddel skal leveres af bestemte leverandører. I forbindelse med kommunalbestyrelsens indgåelse af leverandøraftaler inddrages repræsentanter for brugerne ved udarbejdelse af kravspecifikationerne.
Stk. 3. Ansøgeren kan vælge leverandør af hjælpemidler, jf. dog stk. 4. Hvis kommunalbestyrelsen har indgået en leverandøraftale og ansøgeren ønsker at benytte en anden leverandør end den, som kommunalbestyrelsen har indgået leverandøraftale med, indkøber ansøgeren selv hjælpemidlet og får udgifterne hertil refunderet, dog højst med et beløb svarende til den pris, kommunen kunne have erhvervet hjælpemidlet til hos sin leverandør. Har kommunalbestyrelsen ikke indgået leverandøraftale, kan ansøgeren vælge leverandør, og støtten ydes efter regning, dog højst med et beløb svarende til prisen på det bedst egnede og billigste hjælpemiddel.
Stk. 4. Ansøgerens ret til at vælge leverandør af hjælpemidler efter stk. 3 gælder ikke, hvis kommunalbestyrelsen kan stille et hjælpemiddel til rådighed, som er fuldstændig identisk med det hjælpemiddel, som ansøgeren ønsker at anskaffe fra en anden leverandør.
Stk. 5. Social-, børne- og integrationsministeren kan i en bekendtgørelse fastsætte regler om
- afgrænsningen af de hjælpemidler, hvortil der kan ydes støtte, og adgangen til genanskaffelse.
- i hvilket omfang modtageren selv betaler en del af udgiften til anskaffelse, reparation og drift af et hjælpemiddel.
- hvornår støtte til et hjælpemiddel kan ydes som udlån eller udleveres som naturalydelse.
- hvorvidt der skal gælde særlige betingelser for støtte til visse hjælpemidler, herunder muligheden for udlevering af visse hjælpemidler fra en offentlig institution.
- hvorvidt visse hjælpemidler kan stilles til rådighed som led i et botilbud.
Hvis du vil vide mere om dine muligheder for at søge nødkald og nøgleboks, er du velkommen til at kontakte Visitationskontoret tlf. 87922415 eller. 87922416 hverdage kl. 8 til 9.
Du kan læse mere om lovgrundlaget i Serviceloven
I følge forvaltnings- og retssikkerhedsloven er det muligt at klage, hvis man ikke får bevilget det ønskede hjælp eller er utilfreds med den måde, sagen er blevet behandlet på.
Hvis du ønsker at klage, skal klagen sendes til Visitationsteamet, Søtofte 10, 8305 Samsø eller på mail visitatorer@samsoe.dk.
Læs også klagevejledning her
Klik venligst på Patientsikkerhed